روان شناسی اینترنت

به گزارش گرداب، در یادداشت های پیشین به برخی زیر شاخه های مبحث روان شناسی اینترنت اشاره ای گذرا داشتیم، گفتیم که روان شناسی اینترنت، به فرایندهای ارتباطی، رفتار و حالت‌های روانی افراد در هنگام استفاده از اینترنت می‌پردازد.

همچنین ارزیابی ویژگی‌های رفتاری و روانی، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیدایش روان‌شناسی اینترنت بوده است.

سپس به شرح برخی نظریات در این حوزه پرداخته شد؛ نظریات دریفوس، کرات، ریوا، گوردون گراهام و... از جمله نظریاتی بودند که به طور اجمال مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مقال به بررسی آخرین مبحث مورد نظر در حیطه روان شناسی اینترنت یعنی هرزه نگاری و بی بند و باری های اخلاقی می پردازیم.

(( ادامه در ادامه مطلب ))
malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:روان شناسی اینترنت,اینترنت,روان شناسی, | 18:9 | نویسنده : خروسباشی |

آمارکاربران ایرانی فیسبوک

آمارکاربران ایرانی فیسبوک
موسسه تحقیقاتی "پیو" (Pew) با انتشار آماری، از کاهش گرایش کاربران اینترنت به فیسبوک و افزایش بسته شدن حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی به دلایل مختلف خبر داده است.

دو سوم بزرگسالان آمریکایی که کاربر اینترنت هستند (حدود ٪67) کاربر فیسبوک نیز هستند. از این روی، سایت فیسبوک شبکه اجتماعی غالب در این کشور به شمار می‌رود. یافته‌های تازه از پروژه اینترنت و زندگی آمریکاییِ مرکز پژوهشی "پیو” حاکی از آن است که جمعیت کاربران فیسبوک دستخوش نوسانات قابل توجهی شده است:
• ٪61 از کاربران کنونی فیسبوک ادعا می‌کنند که هر از گاهی در گذشته به مدت چند هفته یا بیشتر به خواست خود از فیسبوک کناره‌گیری کرده‌اند.

• ٪20 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند می‌گویند که زمانی از این سایت استفاده می‌کردند، اما دیگر استفاده نمی‌کنند.

(( ادامه در ادامه مطلب ))

malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:آمارکاربران ایرانی فیسبوک,فیسبوک,facebook,, | 11:55 | نویسنده : خروسباشی |

4 مرحله تاثیر سایت‌های مستهجن بر سلامت روانی

 سایت‌های مستهجن وجود دارند. چه به ما بربخورد و چه برنخورد این سایت‌ها به زبان فارسی هم وجود دارند و آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که مشتری هم دارند. با پاک کردن صورت مسئله چیزی عوض نمی‌شود. همشهری مثبت در پرونده‌ای به بررسی سایتهای مستهجن، اعتیاد به آنها و راه‌های مقابله با این آسیب روانی می‌پردازد این نشریه در بخشی از مطلب خود با عنوان "شاید برای شما هم اتفاق بیافتد" آورده است.

هرزه‌نگاری اینترنتی مقدمه یک بیماری فراگیر روان‌شناختی به نام اعتیاد جنسی است. چندین محقق روان‌شناس ابعاد مختلف این مشکل را بررسی کرده‌ و مراحل مختلف هرزه‌نگاری را شرح داده‌اند. در این گزارش می‌خواهیم این مراحل پیش رونده را شرح دهیم تا هم شما از عوارض آن آگاه شوید و انگیزه بیشتری برای پیشگیری داشته باشید و هم با راه‌های درمان آن آشنا شوید.
(( ادامه در ادامه مطلب))

 
 
malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:4 مرحله تاثیر سایت‌های مستهجن بر سلامت روانی ,, | 13:32 | نویسنده : خروسباشی |

 در میان آثار منفی که رشد گرایش به فردگرایی و دوری از ارتباطات خویشاوندی و جمعی سالم در جامعه نوجوان و جوان را در پی دارد، تمایل به استفاده بیش از حد معقول از ابزارهای الکترونیک از جمله کامپیوتر و تلفن همراه است که نمود آن را می‌توان در افزایش «اس ام اس بازی»، چت کامپیوتری و انجام بازی‌های رایانه‌ای مشاهده کرد... .


 

 

نوجوان

 

به تدریج که فرد از دوره کودکی پا به دوره نوجوانی می گذارد و رشد می کند، در این دوره تمایل فراوانی به معاشرت و دوست یابی پیدا می کند. از طرف دیگر نوجوان در این دوره گرفتار رفتارهایی متناقض و افکار متضاد است. از این رو میل به تنهایی و گوشه گیری نیز در وی به وجود می آید. رفتارهای خلوت گزینی و انزواطلبی به عنوان یک اختلال رفتاری، از جدی ترین مشکلات دوران نوجوانی است. چنانچه برای بر طرف کردن این گونه رفتارهای ضد اجتماعی چاره اندیشی نشود احتمالا آنان مساعد ترین شرایط را برای ابتلا به اسکیزوفرنی خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که همه کودکان و نوجوانان منزوی مبتلا به این بیماری نمی شوند اما  شماری از آنها ممکن است قربانی این بیماری شوند.

 

 

گروهی از کارشناسان نیز، نسبت به شیوع آسیب‌هایی همچون فرار از ارتباطات جمعی، گروهی و خویشاوندی، عزلت‌گرایی و در نتیجه خلوت‌گزینی گاه ناسالم حداقل در نیمی از جامعه نوجوان وجوان هشدار می‌دهند.

این کارشناسان، آسیب‌های رفتاری را مجموعه‌ای از رفتارهای ناسالم جسمی، روانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی می‌دانند که نتایج منفی

malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, | 17:19 | نویسنده : خروسباشی |

نوجوان دوست دارد با افراد هم سن و سال خود باشد. این هم قسمتی از زندگی طبیعی هر فردی است. این گروه در واقع افرادی هم سن و سال است که علایق و فعالیت یکسانی دارند. والدین باید از نیاز وابستگی نوجوان به یک گروه آگاه باشند. به دلیل اهمیت این مسئله باید در انتخاب دوست به نوجوانتان سهیم باشید،باید این کار مهم را از بچگی آغاز کنید. قسمت مهم مسئولیت والدین همین امر به ظاهر کوچک و سرنوشت ساز است.


 

نوجوان

نوجوان دانش و تجربه والدین خود را ندارد، بنابراین نمی داند به چه کسی اعتماد کند. اما از طریق آزمون و خطا واقعیت ها را یاد می گیرد. پس شما والدین همیشه باید دردسترس باشید.از او حمایت کنید، تا در گذر از تجربه های تلخ و دشوار این دوران او رایاری دهید.

نوجوان حتی زمانی که رابطه عاشقانه خود را به اتمام می رساند، از نظر عاطفی احساس نابودی می کند. بنابراین لازم است در مورد این ضربه و علت آن گفتگو کنید، تا از فشارروانی او بکاهید. گاهی نوجوان از موقعیت اجتماعی بسیار مطلوب کنار گذاشته می شود. او در نتیجه این مسئله دچار افسردگی می شود. والدین آگاه و دانا باید کمک کنند تا نوجوان با نکات مثبت شخصیت خود آشنا شده و به ارزش خود پی ببرد. در این دوران نوجوان بسیاری از دستورات والدین را نادیده می گیرد، او تمایل دارد گستاخ، عجول و به آداب اجتماعی بی توجه باشد. حتی بسیاری از والدین احساس می کنند از دست او دیوانه خواهند شد. پس با نوجوان همانگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. سع

malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:چرا دوستانش را ترجیح می دهد؟, | 17:9 | نویسنده : خروسباشی |

باور نادرست درباره بلوغ   

تنهایی

هنوز عموم مردم تصورات و استنباط‌های نادرستی از بلوغ در ذهن خود دارند که نمونه‌هایی از این نوع پندارها به این شرح است:

1) به اعتقاد بیشتر مردم، مرحله بلوغ، دوره‌ای خطرناک از رشد طبیعی انسان است، حال آنکه چنین نیست و باید این دوره از رشد را با صبر و حوصله پذیرفت.  اگر باورمان بر خطرناک بودن آن باشد آن را غیر قابل کنترل فرض نموده و استرس بیشتری را برای ما و نوجوانمان خواهد داشت حال آنکه کافی است بپذیریم تنها مراقبت و آگاهی خود را از این دوران بالا ببریم .

2) اعتقاد بر این است که در دوره بلوغ، نوجوان دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شود و برای رفع آن باید خشونت به خرج داد تا خشم نوجوان در مقابل خشونت، کنترل و کاهش یابد. در صورتی که والدین باید نوجوان خود را به عنوان یک دوست صمیمی بپذیرند و سعی کنند وی را یاری دهند که بر خشم و عصبانیت طبیعی خود در این دوره فایق آید. مهارت آموزی  می تواند توسط والدین صمیمی صورت گیرد نه والدین پرخاشجو و سالار . نوجوانی که در محیط خانواده احساس پذیرش و احترام کند خشم خود را بهتر کنترل می کند .

تفکر

3) از زمان‌های پیش، اعتقاد براین

malikashtar.ghasam.ir

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:از خودت چه خبر؟, | 16:50 | نویسنده : خروسباشی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد